Kysten vår

Kysten, stranda og havet er nærmiljøet vårt. I Remehaugen kystbarnehage liker vi oss ekstra godt ute. Remestranda er favoritt-turmålet vårt, og vi er her så ofte vi kan. Selvsagt mest om sommeren, men noen ganger må vi bort for å se på bølgene når det er stiv kuling fra vest, eller ake helt ned i fjæresteinene dersom vi skulle være så heldige å få snø. Vi undrer oss over hvordan havet ser ut under overflaten når det stormer, eller hvor vinden kommer fra. Og så blir vi litt oppgitt når vi ser all søpla som kommer med bølgene. Og hvor blir krabbene av? Har de spist av plasten?

Heldigvis har vi en nydelig gjeng med små søppelplukkere som vil ta vare på havet. De saumfarer stranda og plukker nøye med seg de minste plaststumpene med stødig pinsettgrep.

Mens vi tusler bortover stranda snakker vi om temperatur på land og i vannet, når vi kan bade og når vi ikke kan. Og er det ikke rart at det er varmere i vannet enn i lufta på vinteren?? Mange naturvitenskapelige spørsmål som dukker opp her altså!

Vi syns vi er så heldige som får lov til å låne brygge til vår gode nabo Alf. Ytterst på brygga har vi to teiner hvor vi fanger fisk, krabber og andre vesener som måtte komme seg inn. En gang fikk vi faktisk en mink i teina!

Men så har vi disse månedene da, som ofte er preget av regn og vind. Eller som denne vinteren; sol, kulde og vind. Da er det ikke så trivelig å være på stranda. Men vi vil gjerne være ute, og barna skal få gjøre seg gode erfaringer selv om været ikke viser seg fra sin beste side. Da er vi glade for å ha Gullhytta. På veien bort kaster vi et lite blikk ned på brygga til Alf og skimter så vidt bølgene som velter over der hvor vi om sommeren sitter med "tean i tanga". Vi snakker om at i dag må vi lage bål så vi kan få varma oss litt. Skal vi lage pagodebål eller viftebål eller pyramidebål i dag tro? Og har noen husket kakao? Vi småløper over jordet på veien bort for å holde varmen litt ekstra.

Pedagogisk "baktanke"

Når vi er ute har vi alltid pedagogikken i bakhodet og tar den i bruk når som helst. Fagområder som er i fokus ute og på tur: "Kropp, bevegelse, mat og helse", "Natur, miljø og teknologi" og "Nærmiljø og samfunn". Et fagområde kommer sjelden alene, og vi ser alltid fagområdene i sammenheng. Derfor kommer vi også innom de andre fagområdene og har system for å sikre at alle fagområdene blir ivaretatt.

• Gi barna kunnskap og erfaringer om kysten vår som nærområde og kulturbærer

Kjennetegn

• Barn som uttrykker glede og mestring gjennom lek og bevegelse
    • Barn som gleder og undrer seg og funn og fangst i fjæra
    • Barn som kan navn på de vanligste fugler, fisk, insekter m.m.